Életmód
Íz a vízben

Ásványvíz-fogyasztási szokásaink egyre inkább hasonlítanak a nyugati országokban tapasztaltakhoz: mind több embernek fontos, milyen a víz íze - derült ki a Nestlé Életmód Központ portál több mint kétezer fő bevonásával készült online kutatásából.

Legjobban a bársonyos, lágy ízekért rajongunk és a szénsavmentes változatot részesítjük előnyben. Azt valljuk, tudatosan oltjuk a szomjunkat, akár az ajánlott napi 1,5 liter víznél is többet iszunk. Ásványvíz kultúránkat azonban van még hova fejleszteni: sokan bajban lennénk, hogy mit is kérdezzünk egy víz-sommeliertől.

A felmérés során a Nestlé Életmód Központ a magyarok ásványvíz-fogyasztási szokásait vizsgálta, arra keresve a választ, hogy vajon a víz íze mennyiben befolyásol bennünket a választásban. Bár a kérdőívet kitöltők többsége az egészségtudatosabbnak számító, városlakó hölgyek közül került ki, az ő válaszaikból is érdekes trendeket olvasnak ki a Nestlé hazai szakemberei.
 
A megkérdezettek 36 százaléka az íz alapján dönti el, hogy milyen ásványvizet emel le a polcról. Ez összecseng a Nestlé Waters nemzetközi kutatásának eredményeivel, mely szerint az olaszok, a franciák, az angolok és a németek is elsősorban az ásványvíz íze alapján választanak szomjoltót. A hazai adatok szerint leginkább a lágy, semleges ízeket keressük (39 százalék), ezzel szemben a válaszadók csupán egynegyede (26 százalék) kedveli a karakteres ízvilággal rendelkező, jellegzetes ásványvizeket. Visszafogott az ízlésünk a buborékok tekintetében is: a válaszadók 46 százaléka ugyanis legszívesebben szénsavmentes ásványvizet kortyolgat és csak az egyötödük, (18 százalék) szereti, ha enyhén pezseg a víz. A víz íze nemcsak az ízlelőbimbókra, hanem vásárlási szokásainkra is hat: a felmérésben részt vevők, többségében városlakó hölgyek, 67 százaléka leginkább az íze miatt választ kedvenc ásványvizet.

Döntés tekintetében második helyen 32 százalékkal az ásványianyag-tartalom áll. A magyarok vízismeretére jellemző, hogy a megkérdezettek közel 88 százaléka felismerte az összefüggést a víz íze és az ásványvíz eredete, ásványi anyag tartalma között. Vagyis a válaszadók többsége tisztában van azzal, hogy a különböző forrásokból származó vizek íze nagyban különbözhet. Kevesen tudták viszont, hogy az ásványvíz akár az ételek ízét is befolyásolni tudja. Ahogy létezik bor, úgy víz szakértő is. Erről a foglalkozásról azonban még kevesen hallottak, a megkérdezettek csupán 21 százaléka. A víz sommelier-ek megfelelő ásványvizet ajánlanak a megfelelő alkalomhoz és pontosan meg tudják határozni például a víz textúráját és az íz intenzitását.

A hazai kutatás feltérképezte a vízivási szokásokat is: a válaszadók 92 százaléka saját bevallása szerint megfelelő mennyiségű vizet iszik, akár többet is az ajánlott napi 8 pohárnyi (1 pohár = 2 deci) minimumnál. 53 százalékuk napi 10 pohár vizet iszik meg, 86 százalékuk gondolja úgy, hogy az ajánlott napi vízmennyiség 10 pohárnyi, vagy annál több. Egy, az European Journal of Clinical Nutrition szaklapban, 2010-ben megjelent tanulmány alapján egy ülő munkát végző felnőttnek átlagosan napi 1,5 liter vizet szükséges innia. A Lausanne-i Egyetemen a Nestlé Waters szakértőinek bevonásával készült elemzés szerint a víz az egyetlen folyékony tápanyag, amely létfontosságú a test hidratálásához és a víz-egyensúly fenntartásához, amely nélkülözhetetlen szervezetünk egészséges működéséhez.

„Éves szinten fejenként 105 liter ásványvizet fogyasztunk Magyarországon. Ezzel az európai középmezőnyhöz tartozunk, jelentős növekedési potenciál van még előttünk. Bár tudjuk: a magyar embereknek fontos a kedvező ár, örömmel olvastuk ki a kutatásból, vannak már köztünk olyanok is, akiknél előkelő helyen szerepel az íz, mikor ásványvizet választanak. Nekik próbálunk meg segítséget nyújtani azzal, hogy tájékoztató íz ikonokat helyeztünk el a címkéken.” – mondta el Csete Noémi, a Nestlé Aquarel márkát is palackozó Kékkúti Ásványvíz Zrt. marketing igazgatója.

A Kékkúti Ásványvíz Zrt. idén tavasszal vezette be a víz ízére utaló jelöléseket termékein. A cég nemzetközi sommelierek segítségével fejlesztette ki azon íz-kategóriákat, amelyek egyedivé és megkülönböztethetővé teszik a vállalat különböző összetételű ásványvizeit. A besorolás alapján így a Theodora szénsavas és enyhe változatán a ’felpezsdítő íz’ ikont találják meg a vásárlók, a Nestlé Aquarel szénsavmentes forrásvizet pedig a ’finoman bársonyos’ íz jellemzi.


Forrás és fotók: Nestle
főoldal | impresszum | médiaajánlat | adatvédelem | technikai ügyelet